Velayet çocuğun korunması ve temsil edilmesi için öngörülmüş hukuksal haklara denir. Yetişkin olmayan çocukların velayeti anne babaya aittir. Boşanma olmadığı müddetçe bu kural devam eder. Bir boşanma davası açıldığında velayetin kime verileceği kararı dava bitiminde belli olur. Bu süre zarfında çocuk eşlerden birinin yanında kalır.

Çocuğun velayetinin kime verileceğinde belirleyiciliği olan bir çok kurala bakılır bunlardan bazıları

* Çocugun çıkarlarını hangi taraf daha iyi koruyabilecek olması
* Çocuk çok küçükse ve anne bakımına ihtiyacı olması (0-4 yaş arası gibi)
* Çocuk hangi tarafta düzenli ve sağlıklı yaşam şartlarına ulaşabilmesi

Gibi temel şartlar bu davada belirleyici unsurlar olmaktadır.

Yinede özellikle belirtmek isteriz ki çocuğun velayeti konusunda hakimin verdiği kararın, öngördüğü şartların kesin bir hükmü yoktur.

Eşlerin, velayet davası ne kadar sürer sorusuna cevap aramadan önce bilmesi gereken konular var. Bu konuların en başında gelen etken velayet davası açılırken çocuğun eğitim, barınma, sağlık gibi konularda en iyi nasıl bakılacağıdır. Bu konular özenli ve dikkatli bir şekilde ifade edildiğinde velayet davası süresi çok da uzun sürmeyebilir fakat kesin bir süre belirtmek zor olur.

Diğer yandan çocuğun boşanma süreci içerisinde bulunduğu yaş, kiminle yaşamak istediğine karar verebilecek akla sahip olması gibi hususlarda velayet kararında etkili olmaktadır. Çocuğun yaşının küçük olması durumunda davalarda sıklıkla çocuk anneye verilemektedir. Bu konuda hakimler çocuğun anne şefkatine ihtiyaç duyacağı bu nedenle çocuğun annesinde kalması yönünde kanaat kullanabilmektedirler.